11 November 2014

AWAS BAYI ANDA MUNGKIN KEKURANGAN OMEGA 3


Kenapa saya kata bayi dalam kandungan atau bayi yang sudah dilahirkan kemungkinan KEKURANGAN Omega 3?

Kerana sebelum kita dilahirkan, kita telah menerima Omega 3 melalui tali pusat di dalam rahim. Sehinggalah beberapa bulan seterusnya kita terus menerima asid lemak ini melalui susu ibu.

MAKNANYA



IBU HAMIL dan IBU MENYUSU sangat memerlukan Omega 3 untuk bayi mereka supaya bayi mereka menerima Omega 3 yang mencukupi.

Selain para ibu dan anak-anak, kita juga memerlukan omega 3 ini dalam diet harian kita. Jika kita tidak mampu nak makan ikan yang banyak cukup dengan mengamalkan supplemen setiap hari insyaAllah Omega 3 sentiasa cukup dalam badan kita.




PERSOALANNYA 

Apakah itu Omega-3?

Omega-3 adalah nama yang diberikan kepada rantaian asid lemak politak-tepu yang panjang (yang mempuyai banyak ikatan). Asid lemak mempunyai minyak-minyak penting yg
diperlukan untuk menjamin kesihatan kerana tubuh kita tidak dapat menghasilkannya sendiri.
Malah, ia juga boleh mengakibatkan kegagalan untuk berkembang, melainkan asid lemak ini hadir
di dalam makanan yang diambil. Asid lemak boleh ditemui di dalam ikan. Kajian nutrisi telah
membuktikan bahawa minyak ikan amat kaya dengan asid lemak Omega-3,
asid lemak inilah yang melindungi ikan-ikan laut dalam kerana
ia mempunyai takat beku yang rendah dan membantu memanaskan ikan ketika berada
di lautan yang paling sejuk. Ikan-ikan semestinya mati kebekuan sekiranya ketiadaan lapisan lemak ini.
Ini menunjukkan Omega 3 penting juga untuk buang lemak jahat, PEMBAKAR LEMAK TERBAIK !


Apakah kepentingan minyak ikan Omega?


Asid lemak Omega-3 adalah asid lemak yang penting. Tubuh kita tidak dapat menghasilkannya dan kita boleh maut sekiranya tubuh tidak menerima Omega-3 untuk jangkamasa yang lama. Walaupun sebelum kita dilahirkan, kita telah menerimanya melalui tali pusat di dalam rahim. Sehinggalah beberapa bulan seterusnya kita terus menerima asid lemak ini melalui susu ibu.



Apakah kandungan minyak ikan Omega-3?

2 jenis komponen utama asid lemak Omega-3 ialah minyak yg diaktifkan secara biologikal - asid eicosopentaenoic (ERA) dan asid docosahexaenoic (DHA). ERA adalah penting di dalam mengurangkan risiko penyakit-penyakit kardiak dan peredaran, manakala DHA adalah struktur komponen yang penting untuk sistem saraf manusia. DHA juga amat penting untuk perkembangan otak dan mata terutamanya kepada ibu-ibu mengandung dan kanak-kanak. Kajian telah menunjukkan bahawa DHA membantu meningkatkan kepintaran dan fungsi mental, ia amat-amat berguna kepada kanak-kanak yang mempunyai masalah di dalam pembelajaran.



Apakah yang membuatkan asid lemak Omega-3 begitu berharga?


Asid lemak Omega-3 mempunyai kanduangan kimia yg istimewa:


1. Ia berupaya menarik molekul oksigen dengan berkesan kerana mempunyai struktur yang unik. Terma saintifik menerangkan keupayaan ini sebagai kecenderungan untuk menyebar. Ini membolehkannya mengangkut bahan-bahan seperti toksin ke atas permukaan kulit serta perkumuhan oleh usus, buah pinggang dan peparu.
2. Asid lemak Omega-3 adalah sedikit beralkali, di mana ia berupaya menghasilkan ikatan lemak yang membolehkan berlakunya pergerakan sehala elektron, menyeberangi membran sel.


Ini adalah sebab-sebab utama mengapa kami mengesyorkan anda semua menggunakan asid lemak

Omega-3, sekiranya kita mngambil asid lemak yang betul, membran badan akan menjadi lebih kuat dan fleksibel (senang dilentur) yang membantu memberikan kehidupan yang lebih ceria dan baik.


Apakah kesan daripada keluarga Omega?

Kita seharusnya meningkatkan kesihatan tubuh badan dengan pengambilan 'lemak yang baik' yang akan membantu mengahsilkan eicosanoids yang baik. Lemak yang baik mempunyai 3 jenis: Omega-3, Omega-6 dan Omega-9. Omega-3 dan 6 mempunyai kepakaran untuk menghasilkan banyak eicosanoids. Manakala Omega-9 adalah lebihan lemak dan kadangkala dilabelkan sebagai kurang penting tetapi agak membantu.


Adakah kita mengambil omega-3 yang cukup?

Kemungkinan tidak. Penemuan penting telah menunjukkan bahawa tubuh kita berfungsi dengan baik sekiranya diet yang diambil mempunyai nisbah asid lemak penting (EFA) yang seimbang.
Walau bagaimanapun diet kita selalunya mempunyai lebihan asid lemak Omega-6 iaitu diantara 14-20 kali berbanding Omega-3. Asid lemak Omega-3 telah terbukti penting dalam
mengurangkan serangan penyakit jantung, angin ahmar, kanser, kegemukan, penentangan insulin, kensing manis, asma, artiritis, lupus, kemurungan, skizofrenia (penyakit mental) gila meroyan, penyakit Alzheimer dan pelakuan hiper aktif (ADHD) di kalangan kanak-kanak.


Apakah saranan pengambilan harian Omega-3?

Saranan pengambilan harian asid lemak Omega-3 ialah 1.5 g, bersamaan pengambilan harian 100 g ikan atau 500 g kod ikan secara purata. Pusat Keselamatan Makanan dan Pemakanan Applikasi bagi US Food & Drug Administration (PDA) telah memberikan GRAS sebanyak 3.6g minyak ikan setiap hari [GRAS-Generally Regard As Safe]. Kami menyarankan pengamalan 1.2g-1.8g minyak ikan untuk meningkatkan penyerapannya di dalam tubuh anda.


Mengapa perlu saya mengambil kapsul Omega-3 sebagai makanan tambahan?

Kajian terkini mencadangkan agar kita mengambil sejumlah minimum 1500mg setiap hari. Dos ini adalah lebih kurang sama dengan jumlah 32 auns minyak ikan salmon. Walaupun anda jenis yang gemarkan ikan jumlah berkenaan adalah agak banyak untuk dimakan. Untuk memastikan badan anda menerima kebaikan asid lemak Omega-3 setiap hari, anda digalakkan mengambil 3 kapsul Omega Guard Shaklee yang berkuantiti 1000mg.


PILIH SAYA SEBAGAI MAKANAN TAMBAHAN ANDA KERANA
IANYA TERBAIK UNTUK ANDA !



Untuk tempahan boleh hubungi saya,




Terima Kasih

Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

© Cahaya Kamilah | Template Designed By Blog Bingkisan Hati